Denne secondhand-platform lancerer nyt koncept der skal gavne cirkulær tøjproduktion

Secondhand platformen, Tise, er på en mission om at give modebranchens overskudstøj en ny chance, og det er i forbindelse med den mission, at de nu lancerer et nyt koncept under navnet Second Chance. Konceptet giver dig mulighed for at købe overskudsvarer fra brands såsom 7 Days Active, Gestuz og Samsøe Samsøe.

tise

Danskernes tøjforbrug bliver ved med at stige, og det samme gør CO2-udledningen fra modebranchen. Samtidig anslår en analyse fra Econet, at næsten 700 tons tøj hvert år smides ud inden det overhovedet bliver taget i brug af danskerne. For at modvirke spild i modebranchen og give tøjet en ny chance lancerer platformen, Tise, nu deres spritnye koncept under navnet Second Chance, hvor brands gennem Tise kan sælge de produkter, som ikke længere kan sælges på klassisk vis i butik – produkter som eksempelvis mangler en knap eller har en mindre produktionsfejl.

Genbrug forlænger levetiden på vores tøj og mindsker behovet for at producere nyt. Derfor skal genbrug være tilgængeligt for alle – uanset om du bor i byen eller på landet. Desværre er der stor forskel på tilgængeligheden i dag. Bor du i en mindre by er dine muligheder for genbrugsshopping færre, end hvis du eksempelvis bor i København, hvor udvalget af genbrugsbutikker er markant større.

"Med konceptet ønsker vi at tage endnu et skridt på vejen mod en mere cirkulær model for modeindustrien og inspirere flere danskere til at købe secondhand.” Emil Nissen (ansvarlig for Second Chance hos Tise Danmark)

Heldigvis opstår der ofte nye platforme, som gør det muligt for dig at handle genbrug, uanset hvor du befinder dig. For nylig åbnede Røde Kors eksempelvis en webshop, og der findes efterhånden også en del apps såsom Tise, Trendsales og Facebook Marketplace, som både giver dig mulighed for at foretage præcise søgninger efter unikke styles samt at sælge dit eget tøj videre.

Ifølge en rapport fra Fashion Revolution, estimeres det, at en person i Europa køber 26 kg tøj om året, og at kun en tredjedel af dette bliver genbrugt eller genanvendt. “Ved at gøre genbrug mere tilgængeligt for alle, kan vi arbejde hen imod at øge denne andel og reducere mængden af tøj, der ikke ender hos forbrugerne.”, siger Emil Nissen.