Mode
Modebranchen er en af de helt store syndere, hvad angår vandforbrug og CO2-udledning. Derfor ser vi i øjeblikket en branche i både total forvirring og forandring. Costumes moderedaktør Camilla Larsson spår, at dette årti vil kalde på mindre tøjproduktion og mere design med en historie. Og så bliver 20’erne årtiet, hvor vi igen skal skrue op for det sexede look.
“Fråseri er ikke uden grund en af de syv dødssynder, og jeg tror, at de fleste af os godt ved, at den de sidste mange år har været helt gal, når det gælder vores forbrug. At have det nyeste hele tiden er blevet et drug, og det gælder ikke kun mode, men også biler, bøger, serier på Netflix, teknologi og så videre – men modebrancen står med god grund for skud, fordi den er så sæsonbåret.
Erkendelsen har taget voldsom fart det sidste halve år i branchen. Alle taler om bæredygtighed og prøver på forskellige måder at vise, at de ikke er ligeglade, som eksempelvis Ganni, der lejer deres tøj ud. Men forvirringen synes umiddelbart stor, og ingen ved, hvor de skal kigge hen. Jeg fornemmer, at vi alle famler lidt i blinde i forsøget på at være bæredygtige. Derfor tør jeg simpelthen ikke sige, hvordan det ser ud om ti år, men jeg tør godt sige, at branchen kommer til at være fuldstændigt ændret. Som jeg ser det, er det største problem, at der bliver lavet for meget tøj. Løsningen er ikke kun at lave en kollektion med bæredygtige bukser, men at nedjustere mængden i kollektionerne, hvilket jeg tror, vi kommer til at se flere mærker gøre i det nye årti. Mode er drømme, og drømmene opstår, når man kan mærke, at tøjet har en historie, og at designerne har gjort sig umage, men det kan de altså ikke, hvis de skal lave 12 kollektioner om året. Der er mange, måske for mange designere lige nu, og jeg tror, at der i det nye årti vil ske en udfasning, hvor dem, der ikke har så meget på hjerte, forsvinder. Et ord som langtidsholdbar er i min optik meget mere positivt ladet end trend, og at en designer som Cecilie Bahnsen har fået så meget medvind de sidste par år viser, at mange forbrugere har det på samme måde. At mode skal ses som et håndværk frem for en forbrugsfest.
10’erne har været præget af influencere og Instagram, men jeg tror, at influencerne går samme fremtid i møde som designerne. Dem, der ikke har noget på hjerte, kommer til at forsvinde i 20'erne. At bruge sig selv som kampagnesøjle bliver dømt irrelevant, for det er set for mange gange før. Vores hjerner hungrer efter noget nyt. Så når vi eksempelvis har set lyshårede modeller i kampagner og på magasinernes forsider nok gange, vil vi se noget andet. Derfor kommer de seneste års diversitetsbølge til at blive meget større. Og så på et eller andet tidspunkt bliver den klassiske supermodel sikkert det mest overraskende valg igen.
Jeg har svært ved at lure, om København bliver ved med at have den hype, vi havde i 10’erne. Vi skal i hvert fald gøre os umage for at holde den ved lige, for rigtigt mange andre lande rykker lige nu. Især i New York og London bliver de kunstinspirerede designere som Maryam Nassir Zadeh, Simone Rocha og Molly Goddard spændende at holde øje med i de kommende år.
Jeg tror, at Chanel og Prada kommer til at bevare deres momentum. Prada er speciel, fordi det er et af de få modehuse, hvor den oprindelige designer stadig er der, og det kan altså noget. Guccis seneste kollektion var som et vendepunkt. Her så vi langt mere sex end gøgl med transparente materialer og blonder. 10’ernes normcore og androgyne look sluses for alvor ud nu. Der er en lyst til at være sexet igen med bar hud, udfordrende udskæringer, langskaftede støvler og glam, hvilket selvfølgelig er en reaktion på den tristesse, der hersker i verden. At være sexet kvinde i 2020’erne kommer til at blive set som en styrke, og jeg spår det som årtiets største tendens.”