
Er der et nyt kvindeideal på vej?
En feministisk Disney-heltinde og en bredere Barbie-booty. Er populærkulturen begyndt at favne flere selvstændige kvinder af alle racer og kropstyper?
AfAnimationsfilmen Frost er blevet kult blandt verdens småpiger, og medierne diskuterer, hvorvidt hovedrollen, Elsa, er Disneys mest feministiske heltinde til dato.
Selv Barbie har fået en tidssvarende makeover – er der et nyt ideal på vej, der ændrer kvinders forestillinger om kønsroller og kropsidealer?
Der var engang to prinsessesøstre i et eventyrland højt mod nord. Den ældste hed Elsa, og hun kunne forvandle ting til is. Den yngste hed Anna, og hun var lidt klodset og kærlighedshungrende. De to søstre elskede hinanden højt, men Elsas kræfter voksede, og efter en ulykke rejste hun bort. Anna forelskede sig i mellemtiden i en flot prins, som viste sig at være en lumsk charlatan, og så drog hun ud for at finde sin søster. På vejen mødte Anna både en talende snemand og en sød samer-fyr, men først og fremmest havde prinsessen for øje at finde Elsa og få hende med hjem.
Sådan går historien i grove træk i Disneys mest succesfulde animationsfilm nogensinde, Frost fra 2013, hvis eventyr er (meget) løst baseret på H.C. Andersens Snedronningen. Filmen indtjente mere end syv milliarder kroner i biograferne og blev en gigantsucces uden sidestykke. Småpiger alle vegne har klædt sig ud som Elsa til fastelavn og holdt Frost-temafødselsdagsfester en masse, filmen vandt Oscars for bedste sang og animationsfilm, og soundtracket blev 2014’s mest solgte album.
Og hvorfor var det så lige Frost, der blev filmhistoriens største Disney-hit? På overfladen er det oplagt at fremhæve filmens ørehængere, den smukke Elsa i sin blå prinsessekjole og den fjogede snemand Olaf, der tilbyder de yngste seere falde-på-halen-komik i lange baner. Men der er mere i Frost end som så.
Elsa er en Disney-prinsesse, som i modsætning til mange af koncernens tidligere kvindelige figurer ikke defineres af hendes forhold til en mand, ej heller får hun en i slutningen af filmen. Hendes vigtigste relation er derimod til en anden kvinde, søsteren, og det vinder genklang hos småpigerne i virkelighedens verden, fortæller Kirsten Drotner, professor i medievidenskab ved Syddansk Universitet:
“Før handlede Disney-film ofte om polariseringen mellem kønnene, men en lille pige på 4-6 år er optaget af sin egen kønsidentitet og ikke så meget af, om hun vil have en kæreste. Hun forsøger i højere grad at finde sin plads i pigegruppen, og hendes relationer til andre piger i den alder er meget vigtige. Derfor appellerer Frost i høj grad til den aldersgruppe.”