Er mad den nye it-taske?

Det begyndte med en cupcake her og en grønkåls-smoothie der, men på det seneste er det eksploderet. Vi bruger masser af penge på mad - og tid på at fotografere den. Mad er blevet en del af den historie, vi fortæller om os selv

Se min mad

Det er ikke så længe siden, at madindkøb bare var ... madindkøb. Men i dag er det blevet en del af dit personlige brand. Måske er du en af dem, der bruger mange penge på biodynamiske, lokale råvarer, måske bekender du dig til palæo? Eller måske spiser du ude flere gange om ugen? Uanset hvilken retning, din kost går i, er sandsynligheden for, at du fotograferer din mad og poster den i dit sociale netværk, meget stor. For maden er en del af den historie, du fortæller om dig selv - præcis som dit valg af sneakers, tasker eller smykker. “Mad og madbilleder er blevet personlige pr-parametre, fordi vores mad er blevet et modefænomen. Ved at vælge en bestemt type mad, bekræfter vi vores tilhørsforhold til et værdifællesskab. Det kan være, at vi spiser palæo, lowcarb eller besøger den hippeste restaurant lige nu. Det er på en måde det samme, der sker, når vi møder en, der har samme designertaske, som vi selv har. Vi føler, at vi tilhører samme fællesskab,” forklarer Henrik Kristensen, der har arbejdet med fødevaretrends og kommunikation i 15 år og er ansat ved Ubberup Højskole. Han tilskriver globaliseringen en stor del af æren for, at mad nu er blevet en del af vores stilmæssige identitet: “Tidligere var den anderledes og eksotiske mad svært tilgængelig. I dag har vi mange flere råvarer og cuisiner at vælge imellem - vi kan vælge og vrage, og derfor er det blevet relevant at finde vores kulinariske stil.”

© costume.dk