Maden er blevet værdiladet
På præcis samme måde som du oplever bølger af tendenser i det tøj, du går i, er det, vi spiser, i høj grad også præget af tendenser. Og tendensen til at tage billeder af vores mad er med til at forstærke dem. Prøv bare at søge på hashtagget #paleo på Instagram - der er knap to millioner posts i skrivende stund.
“Mange mekanismer fra modebranchen har smittet af på maden. I dag ser vi i høj grad, at der er bølger - New Nordic, palæo, lchf-kuren. Det er også noget, som mange fødevareproducenter spekulerer i - der er kommet mange produkter, der lægger sig op af netop New Nordic og palæo,” forklarer Henrik Kristensen, der ikke er i tvivl om, at vores brug af sociale medier er med til at føde forskellige fødevaretrends.
Både restauratører og fødevareproducenter har lært af modebranchens brug af bloggere og sociale medier. Ligesom designerne inviterer de til pressedage og modeshows og inviterer restauranter og producenter på premierer og prøvesmagninger - med en forventning om, at der bliver blogget og postet billeder fra arrangementerne.
“De billedbårne medier er jo en gave, for mad er en flygtig ting. Du kan ikke vise din aftensmad frem i morgen - det skal fanges i det øjeblik, det står på bordet.”
Det betyder dog ikke, at vi fotograferer ALT, vi spiser:
“Fordi maden bliver vist frem, er den blevet værdiladet - er du sund, til raw food eller økologi og fairtrade? Vi tænker over, om det, der er på tallerkenen, er socialt acceptabelt inden for det værdifællesskab, vi bekender os til. Hvis ikke, bliver det ikke delt. Man taler om frontstage og backstage - altså at noget er synligt for andre, mens noget hører hjemmesfæren til. Når du er på de sociale medier, er du officiel, og går sandsynligvis ikke i de joggingbukser, du går med derhjemme. Det samme gælder maden,” fortæller Henrik Kristensen.