Fanny Augusta sælger unikke vintageplakater i sit online galleri

Kunsthistoriker Fanny Augusta Christoffersen er sprunget ud som selvstændig med eget online galleri.

Fanny

Fanny

© Philip Ørneborg

Hvorfor har du valgt at åbne Atelier Augusta?
“De seneste otte år har jeg arbejdet i galleribranchen i København, og jeg har ganske enkelt lyst til at blive ved med at arbejde med kunst resten af mit liv. Atelier Augusta er begyndelsen på noget, der med årene vil vokse sig langt større end det format, det har i dag. Jeg lever og ånder for kunst og formidling, og det virkede oplagt at tage springet og starte selvstændigt med så mange års erfaring og en uddannelse i ryggen.”

Hvorfor plakater og litografier?
“Jeg arbejder selv på et københavnsk galleri og bruger en stor del af min fritid på gallerier og muséer. Det meste af det, jeg forelsker mig i på gallerierne, har jeg desværre ikke råd til. Derfor fik jeg idéen om at forhandle plakater og andre former for tryk. Jeg har en særlig stor kærlighed til de litografiske kunstplakater, der ikke fremstilles længere. Siden 80’erne har man arbejdet med off-set-tryk, som er en billig trykmetode, men går man 40-50 år tilbage i tiden, finder man en helt anden kvalitet og kærlighed til trykmetoden. Man gjorde sig enormt umage og fremstillede færre eksemplarer af hver plakat. Jeg lægger stor vægt på, at de plakater, jeg sælger, er originale – og ofte så gamle, at du ikke finder dem andre steder end hos mig. De oser simpelthen af historie og stemning, som du aldrig vil finde i et livløst genoptryk.”

Hvad inspirerer dig?
“Jeg er inspireret af mine kollegaer på de andre københavnske gallerier, særligt dem der brænder for formidling og den gode historie. Det er her, man virkelig kan mærke, om folk elsker kunsten eller ej. Der er altid en god historie bag et godt værk, og jeg elsker, når folk tager sig tid til at fortælle den.”

Har du en personlig favorit blandt dine værker?
“Det er umuligt kun at vælge et enkelt! Men jeg er meget glad for Maurice Brianchon-plakaten for Salon Des Tuileries (1959), som jeg solgte for et par måneder siden. Og selvfølgelig den blå Ellsworth Kelly-plakat, som jeg har fået lavet en lille illustration af. Filmplakaterne bærer præg af, at de er produceret 40 år inden, jeg selv blev født, da man kan se, at de har været sendt som post i Italien i starten af 60’erne. Farverne er ofte meget nedtonede, men Brigitte Bardot i sin røde badedragt i Vita Privata (1961) går lige i hjertet på enhver æstetiker.”

Hvad er dine fremtidsplaner for Atelier Augusta?
“Nu skal Atelier Augusta officielt sættes i søen i dag, og det glæder jeg mig helt vildt til. Når økonomien og erfaringen som selvstændig er på plads, ser jeg det som et springbræt til også at handle med andre former kunst. Jeg er fyldt med idéer og drømme, som jeg glæder mig til at realisere.”

Hvad har været det bedste og hårdeste ved at gå selvstændig?
“Det bedste ved at gå selvstændig er helt klart at skabe noget, der er ens eget – noget man kan kæmper hårdt for,og som blomstrer op for øjnene af en. Det er lidt af en kliché, men det er en drøm, der er gået i opfyldelse, når man første gang ser det færdige resultat af sit hårde arbejde. Hvad angår det hårdeste, så er det, at man intet får forærende som selvstændig. Alt handler i sidste ende om, hvor hårdt du er villig til at kæmpe for det. Ved siden af min virksomhed arbejder jeg som kunsthistoriker, og det betyder, at jeg har mange, lange arbejdsdage. Heldigvis er min kæreste og mange af mine venner også selvstændige, så jeg har et fantastisk netværk af erfarne mennesker, der hjælper og motiverer hinanden. Det er helt fantastisk at opleve, hvor meget folk tror på ens idéer.”

Atelier Augusta lanceres ved en 3-dages pop-up shop hos Avlskarl Gallery i Bredgade 28, København K. Fredag 14/8 serveres der naturvin i gården fra 17-20. Lørdag og søndag er shoppen åben fra 11 - 16. Efterfølgende kan galleriet besøges online på Atelieraugusta.dk