Her er en kvinde, der vil have fat i dig

Direktør, Eva Kruse, er landets grønne dronning og har et budskab til dig

Foto: Kenneth Nguyen

Foto: Kenneth Nguyen

Det er de kvinder, der lige er det ekstra talentfulde, der gør noget ekstra for verden. I Costume nummer 167, der er på gaden nu, har vi snakket med ti danske kvinder, der gør noget helt specielt inden for deres fag i 2016. En af dem er Eva Kruse, Danmarks egen queen of green. Hvert år står hun for at banke verdens største konference om bæredygtighed op.

Det er med kronprinsessen, med modellerne, designerne, de kendte. Alt, hvad den kan trække. For hvis bæredygtighed skal serveres, skal det serveres appetitligt. Interessant. Ikke tungt og hør-agtigt. Det fortæller Eva Kruse, og hun ved, hvad hun snakker om.

Som administrerende direktør i Danish Fashion Institute har hun siden 2009 stået bag det største arrangement for bæredygtig mode, Copenhagen Fashion Summit. Et topmøde, der tiltrækker de helt store navne fra ind- og udlandets modebranche, alle modeinteresserede typer uden om den og har kronprinsesse Mary som protektor. Midt i maj kører konferencen igen. Og i denne omgang af Copenhagen Fashion Summit er det ikke kun branchen, Eva Kruse vil ændre. Det er også forbrugerne, hun vil ruske op i.

“Førhen var vi meget fokuseret på branche branche branche. Nu retter vi også kommunikationen udad, for det er vigtigt, at forbrugerne får have en bevidsthed om det, vi køber, og hvordan vi forbruger. Vi skal stille spørgsmål og krav til det, vi køber, og hvordan vi bruger det. Så vi forsøger at gøre emnet interessant for menigmand,” siger hun.

For at få beskeden ud til så mange som muligt, har eventet for første gang fået onlinemagasinet, Vice.com, som mediepartner. Det skal nå ud til mange flere, især de 20-40-årige, og Eva Kruse satser på en stor dækning med artikler og videos før, under og efter konferencen.

Vi forbrugere skal nås. Hun vil have os til at tænke over, hvad vi køber, hvor tit vi køber, hvor tit vi vasker, hvor længe vi bruger tøjet, og hvad vi gør med det, når vi vil af med det. Og hvis modebranchen går forrest, følger vi andre nok efter.

Bæredygtighed, ansvarlighed og innovation på Copenhagen Fashion Summit skal diskuteres af dem, der ved noget, og dem, der kan gøre noget. Og hvis det lyder som en flok heal-the-world-hippier samlet under et tag, tager du fejl. Det her er big business.

“Det er ikke et filantropisk initiativ. Det har bund i forretning og handler om innovation og vækst og udvikling – men med ansvar for planeten og mennesker. Man kunne også bevæge sig ud i velgørenhed, men jeg tror ikke, at det fungerer, hvis det ikke er drevet af forretning. Det er jo derfor, modebranchen er her. For at sælge varer og tjene penge. Og det fint nok, men det kan man også gøre, mens man tager hensyn til de forhold, vi som verdensborgere er nødt til at tage stilling til,” siger Eva Kruse.

Men hvorfor er vi egentlig det? Det er et spørgsmål, Eva Kruse har besvaret i mange år og på mange sprog. Det ligger lige på tungen.

“Modebranchen er en af verdens største industrier og en af de mest ressourcekrævende. Vi har et vanvittigt forbrug af ressourcer som vand, pesticider, farvestoffer og kemikalier, og det giver store problemer for miljøet og klimaet. Desuden indebærer modeproduktion lavlønsarbejde, som giver store sociale udfordringer i nogle af verdens fattigste lande,” siger hun.

Udlandet bakker op

Og folk som Eva Kruse kæmper for at ændre de forhold. En stor opgave, hun i front for sit team har taget på sig. Bare det at arrangere konferencen er et enormt puslespil for at få de vigtigste personer (alle med travle kalendere, selvfølgelig) til lille Danmark for at diskutere emnet, for at gøre noget.

Eva Kruse er helt ned i de små detaljer som hotelbookings til at agere værtinde, når modehusedirektørerne kommer. Hun er med i planlægningen af paneldiskussioner, privatmiddage, talere, sponsorer, fondsmidler, ja faktisk at få det hele til at køre, for at få folk til at forstå, hvad branchen er nødt til og har mulighed for at gøre.

Arbejdet genlyder i udlandet: Det har fået CNN til at dække konferencen to gange. New York Times har udråbt den til at være en af årets vigtigste begivenheder. Og både Australien og USA har adopteret konceptet om det årlige, åbne tøjbyttemarked, der også i år sker på Rådhuspladsen i København.

For det er ikke kun modebranchen, der skal ændre sig. Det skal vi alle. Og heldigvis har vi mennesker som Eva Kruse til at føre an.

Se mere om Copenhagen Fashion Summit HER.