
Ikonisk historie genoplives med dette stjernespækkede cast
Få bøger er blevet filmatiseret så mange gange som Louisa May Alcotts dannelsesroman Little Women. Vores journalist Olivia Nepper Winther har mødt instruktøren fra den stjernespækkede filmatisering i Paris.
Af — 03. juni 2020Når så forskellige forfatterinder som Simone de Beauvoir, Susan Sontag, Ursula K. Le Guin, Patti Smith, Elena Ferrante og J.K. Rowling alle peger på Louisa May Alcotts klassiker Little Women fra 1868 som en bog, der har inspireret dem til at skrive, tyder det på, at der ikke er mange bøger som den. For mens verdenslitteraturen bugner af bøger skrevet af mænd om mænds kunstneriske åbenbaringer, er Little Women – og historien bag den – en stadig sjælden fortælling om en kvindes kærlighed til det at skrive.
“En superheltebog til piger, der vil mere end det, verden byder dem,” kalder filminstruktør Greta Gerwig Little Women.
Intellekt over skønhed
På den store filmplakat står navne som Saiorse Ronan, Meryl Streep og Emma Watson. Alligevel er det Greta Gerwig, alle journalister snakker om, da vi en tidlig decembermorgen sidste år i Paris sidder klar i hotellets gulvtæppebelagte lobby og venter på at møde holdet bag Little Women. At morgenens fokus mere er på kvinden bag end på stjernerækken i filmen skyldes ganske enkelt, at Greta Gerwig er en af de mest omtalte personer i filmbranchen i øjeblikket.
Takket være den charmerende semi-selvbiografiske coming-of-age-film Lady Bird, som hun både instruerede, skrev manuskript til og producerede i 2017, er Greta Gerwig næsten blevet synonym med de forandringer i Hollywood, som er fulgt med #MeToo og Time’s Up-bevægelsen, hvor kvindeligt intellekt endelig er begyndt at vægte om ikke højere end så i hvert fald på niveau med kvindelig skønhed.
“Der er ingen tvivl om, at der er et før og et efter Lady Bird for mig. Da jeg blev hyret til at skrive manuskriptet til Little Women, sagde jeg, at jeg også ville instruere filmen, men på det tidspunkt havde jeg aldrig instrueret, så det var de ikke synderligt interesserede i. Så instruerede jeg Lady Bird, og da den blev taget vel imod, sagde de o.k. til, at jeg kunne instruere Little Women. En mulighed, jeg greb med det samme, for efter at have skrevet manuskriptet havde jeg en helt klar fornemmelse af, hvordan filmen skulle være,” fortæller Greta, da vi endelig sidder over for hende på hotellet.
Hun er iført en småblomstret lang kjole, afskallet neglelak og Dr. Martens på fødderne, og luften sitrer i hendes nærhed.
Modsat de tidligere filmatiseringer åbnede Winona Ryders version af Jo March for alvor op for det kærlighedsforhold, der er mellem hende og at skrive. I nærmest alle scener skriver Jo, og typisk for 90’ernes fokus på arbejdsmarkedet er det kvinders beskæftigelse frem for de tidligere filmatiseringers fokus på betydningen af ægteskab, som filmen reflekterer. Det fortsætter i den nye version, men nu endnu mere på kvindeligt kunstnerisk talent – og alt det, det kan føre med sig. Ikke mindst muligheden for at inspirere andre kvinder, som Gerwig selv blev og nu ønsker at gøre:
“Jeg håber virkelig, at filmen giver folk lyst til at skabe og skrive. At den kan inspirere. Det var vigtigt for mig at fortælle den kærlighedshistorie mellem en kvinde og hendes bog, som Little Women er. For hvis det kan være en kærlighedshistorie, er der måske flere, der har lyst til at gå ud og finde den.”