
Posthusforbandelsen – hvorfor netshopping ikke er for alle
Costume.dk's klummeskribent kan ikke forstå, hvorfor folk synes, at shopping på nettet er nemt – selv om butiksshopping heller ikke altid er ligetil
AfModerne liv er tit styret af underlige myter. Jeg forstår for eksempel ikke helt, at det er så populært med internethandel. Måske er jeg for gammel til at købe ting på nettet. Måske er jeg ikke gammel nok. Måske er jeg for besværlig. Uanset hvad har jeg aldrig lært det, og det har i hvert fald helt sikkert noget at gøre med mit stædige had til at gå på posthuset.
Jeg har forhørt mig lidt i min omgangskreds, og det ledende argument for, hvorfor internetshopping er så populært, lader til at være noget med, at det er meget, meget nemt. Noget med at man belejligt kan sidde i sin sofa i nattøj og spise flødeboller, mens man trykker på en knap. Nemt? Jeg synes ikke, det er nemt. Jeg synes, det er meget, meget besværligt.
For det første kan jeg ikke røre, hvad jeg køber. Jeg kan ikke se det tæt på og mærke tyngde, struktur og kvalitet. Hvis det er tøj, kan jeg ikke prøve det på, hvilket i sig selv får mit stressniveau til at stige en lille smule.
Sjovt nok ender gammeldags (butiks)shopping for mig ofte i noget hastværk, hvor jeg akut står og mangler en kjole. Når det sker, løber jeg i vild panik ind i en butik, råber desperat om hjælp til at finde fire til fem forskellige sorte kjoler i størrelse 36, køber hele molevitten, iler hjem en time før jeg skal være til mit arrangement og bestemmer hvilken kjole, det skal være. Resten bliver returneret ... Eller snarere; ender i kassen med “giv væk” eller “loppemarked”.
Nethandel kræver derimod, at man går på posthuset, hvilket, som tidligere nævnt, ikke er min yndlingsbeskæftigelse. I min verden er posthuset et tarveligt sted, hvor jeg sjældent når at hente min pakke, inden for den tidsfrist jeg har fået på den lille irriterende seddel, postmanden har lagt i min postkasse.
Jeg har det også lidt stramt med postkasser, da 95 procent af min post er ubehagelige rudekuverter og bunker af reklamer og tilbudsaviser ... som jeg på, grund af min posthusforbandelse, stadigvæk modtager, selvom jeg har frabedt mig det både med NemId, og på posthuset.