De mærkede kvinder
Peter Bjelskou har skrevet bogen Branded Women in U.S. Television: When People Become Corporations og forsket og skrevet ph.d. i amerikansk reality-tv, mere specifikt The Real House Wives of New York, og hvordan de medvirkende kvinder laver lukrative forretningskoncepter og bruger programmerne til at promovere sig selv og deres produkter. Han ser mange af de samme tendenser gå igen i Kardashian-imperiet.
“Jeg kalder dem ‘branded women’, de her kvinder, som har været dygtige til at udvikle brands, der i bund og grund er dem selv. Selvom det kan synes modstridende, er præmissen for succes for den slags reality-tv ofte en kombination af smuk æstetik og dårlig smag. Og dem, der er dygtige til at spille ind i det, når langt.
De her kvinder ved godt, at der bliver grint af dem – og accepterer det, fordi de har et større formål med at udstille deres liv i de her nærmest voyeuristiske programmer,” forklarer han.
Når Kardashian-familien har så stor succes med deres reality-program, skyldes det også nogle kulturelle faktorer i det amerikanske samfund. De amerikanske tv-seere er siden 40’erne blevet trænet i at se versioner af reality-formatet i form af eksempelvis game-shows, som oftest var sponsoreret af specifikke produkter. Her kan den tætte forbindelse imellem kvinder og brands også spores tilbage til, fortæller Peter Bjelskou:
“De første game-shows havde en reality-komponent. De var ofte med kvindelige deltagere og forankret i, at kvinder kunne vinde produkter, der skulle gøre deres virkelige liv bedre.”
I 80’erne og 90’erne går amerikansk tv ind i en ny periode. Det går nemlig op for Hollywood, at de kan få brands til at betale for at blive placeret i tv og film. Tidligere var det omvendt: Branchen betalte for at få lov til at vise specifikke produkter i udsendelser. Men efter at firmaet bag Reese’s Pieces Peanut Butter Cups var blevet betalt for at være med i Steven Spielbergs klassiker E.T., og salget af chokoladen steg med 65 procent, vendte bøtten. Nu var det mærkernes tur til at betale filmproducenterne, og product placement blev løftet til helt nye højder.
“Det var tilbage i 00’erne, at vi for alvor så vigtigheden af at placere de rigtige produkter i de rigtige serier. Det kunne ikke bare være hvad som helst. Men eksempelvis at se en deltager i Survivor spise Dorito’s chips var troværdigt. Det var starten på den reality-tv-tradition, som blandt andet Kardashians står på skuldrene af, hvor man kan tjene mange penge på det tætte bånd imellem reality-medvirkende og brand,” fortæller Peter Bjelskou.
I Keeping Up With the Kardashians ser man, foruden almindelig product placement som deres restaurantbesøg, hvordan familien konstant arbejder på deres forskellige projekter. Deres egne brands bliver hele tiden placeret på skærmen og på den måde i seerens bevidsthed.