Yves Saint Laurents Marrakech
Med sine kollektioner, der afspejlede den moderne, selvstændige og selvsikre kvinde, blev Yves Saint Laurent en afgørende personlighed i modens historie.
Med sine kollektioner, der afspejlede den moderne, selvstændige og selvsikre kvinde, blev Yves Saint Laurent en afgørende personlighed i modens historie.
Hver dag gik Yves Saint Laurent og hans livsledsager og støtte Pierre Bergé tur der. Ad de snoede, labyrintiske stier, blandt svajende palmer, rislende springvand, klare farver, stolte kaktusser og bassiner med flydende vandliljer og lotusblomster. For Marrakechs 9000 m2 store have Jardin Majorelle forførte parret fra første gang, de besøgte byen i februar i 1966.
Haven var – i løbet af fyrre år – skabt af den franske kunstner Jacques Majorelle, der havde sit studio i det kubistiske koboltblå hus, Villa Bou Saf Saf, der lå og lyste op midt i den. Og Yves Saint Laurent og Pierre Bergé forelskede sig ikke kun i Jardin Majorelle dengang i 1966. Besøget var begyndelsen på en lang kærlighedsaffære med det nordafrikanske land, dets lys, lyde og duft af jasminblomster.
Parret købte hurtigt et lille hus, Dar el-Hanch, slangens hus, i medinaen, som de indrettede med stole og borde fra souken, og Yves Saint Laurent tegnede en stor slange med ferskenfarvede, turkise og blå skæl på væggen i spisestuen.
Marokko blev i en periode i 70’erne omdrejningspunkt for fester med parrets omgangskreds af luksusbohemer som Paul og Talitha Getty og Loulou de la Falaise, der alle, ligesom Saint Laurent, havde problemer med misbrug af alkohol og stoffer. Men Yves Saint Laurent rejste også til Marrakech to gange om året – i juni og december – for at tegne sine kollektioner, og det er i den livlige by, at de fleste af dem er blevet til. Det var her, han lærte at forstå og bruge farver.