Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

DIY beauty: Lav dine egne skønhedsprodukter © Olivia Frölich / Agentur Cph

Nu kan du lave dine egne skønhedsprodukter, der passer perfekt til dig

Personligt og skræddersyet. Skønhedsbranchen har fået øjnene op for, at du er unik, og derfor skal dine produkter selvfølgelig også være det

Skræddersyet skønhed

Tasken er broderet med dine initialer, på Spotify hører du playlister sammensat ud fra din musiksmag, og online bestemmer du helt selv, hvilke nyheder du vil se. Individualismen har kronede dage, og det kan også ses i skønhedsbranchen, der i stigende grad lægger one size fits all-produkter på hylden til fordel for skræddersyede løsninger. De unikke tilbud plejer dit ego, men også huden, fordi du nemmere kan få adgang til produkter, som rammer netop din huds behov.

Trenden går på engelsk under navnet DIY Beauty og kædes også sammen med, at vi er trætte af overforbrug og en hylde fuld af produkter, vi aldrig bruger, fordi de ikke dækker vores behov. Har du derimod selv været inde over blandingsforhold og ingredienser, kan du nemmere vide dig sikker på, at det vil fungere.

Et nyt kapitel i skønhedsbranchen

Med DIY-produkterne er der formentligt tale om et nyt kapitel i skønhedsbranchens historie frem for en flygtig trend, for når først du har fået lov at have medbestemmelse, bliver det sværere at gå tilbage til den traditionelle shoppingoplevelse. Det kan allerede mærkes på briksen hos de danske skønhedsklinikker, hvor du i stigende grad kan booke dig til en behandling, der tager udgangspunkt i en forudgående analyse af din hud frem for en forudbestilt pakkeløsning, som ikke nødvendigvis matcher dine behov.

Flere store mærker har også inkorporeret DIY-tankegangen i deres faste sortiment – for eksempel Cliniques linje id, hvor du selv bestemmer tekstur og ingredienser, når fugtende baser og aktive koncentrater samles til en creme, eller Nuoris eksfolierende sæt, hvor det er dig selv, der bestemmer blandingsforholdet mellem skrubbekorn og enzymcreme. Du kan også blande dig frem til den perfekte foundation hos både Mac og Dior, som begge tilbyder en helt hvid farve i deres sortiment af foundations. På den måde kan du lysne enhver foundation til at matche din hudtone. På duftfronten giver Gucci med kollektionen The Alchemist’s Garden mulighed for, at du kan eksperimentere med at sammensætte din egen duft af olie og parfume, som blandes på huden – og skal duften ikke bare være personlig, men også se mere personlig ud, trykker Atelier Cologne dine initialer på læderomslaget af din parfume, mens de hos Louis Vuitton indgraveres direkte på flakonen.

Et nyt kapitel i skønhedsbranchen

Skræddersyede skønhedsprodukter vinder frem.

Digital selvhjælp

Den skræddersyede bølge er også blevet hjulpet på vej af forskellige apps som for eksempel MATCHCo, der kan hjælpe med at sammensætte en foundation præcis efter din hudfarve. Efter at have scannet din hud kan du se frem til at modtage din helt unikke foundation med eget navn bag på tuben. Appen er endnu ikke kommet til Danmark, men det er franske Apot.Care til gengæld. På Apotcare.com kan du via et spørgeskema få vejledning om, hvilke af deres tre serummer du selv skal blande for at få effekten af et superserum. Kræver din hud ekstra hjælp, kan du finde det hos danske Nøie, som blander en creme præcis ud fra dine oplysninger om dine hudgener. Dine svar sammenholdes med en bugnende database af erfaringer fra folk med alt fra eksem til psoriasis, og kort tid efter modtager du din specialdesignede creme – med dit navn på, naturligvis.

Begynderniveau

Vil du prøve kræfter med DIY- bølgen på begynderniveau, tilbyder flere mærker en light-udgave af gør det selv-produkterne. Prøv for eksempel Sephoras bud på de sjove, men effektive koreanske rubber masks, som skal blandes hjemme på badeværelset, lige inden de smøres på. Efter 15 minutter kan du glæde dig over en friskere hud – og følelsen af selv at have haft en finger med i spillet.

Digital selvhjælp

Cœur battant, Louis Vuitton 100 ml. 2.300 kr. (forhandles i Louis Vuitton)

The oils i ode on melancholy, Gucci 20 ml for 3.050 kr. (forhandles i Illum)

Mere om Skønhed? Få Costumes nyhedsbrev