Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Screen-Shot-2021-01-06-at-13.42.44 © @cathdelichtenberg

5 tips, der giver dig mere energi på hjemmekontoret

Synes du også, at det af og til kan være en udfordring at arbejde hjemmefra? Så kan du med fordel tjekke disse 5 gode råd, som er nemme at implementere på hjemmekontoret.

Siden første lockdown i marts 2020 har vi måttet indse, at hjemmekontoret for alvor er blevet en realitet for størstedelen af os. Selvom vi alle forsøger at få det bedste ud af de hjemlige rammer, kan det til tider være en udfordring at holde gejsten lige høj.

Derfor har vi samlet fem tips til, hvordan du kan få det bedste ud af arbejdsdagene på hjemmekontoret.

1. Få frisk luft

Frisk luft gør underværker, og på hjemmekontoret er dette ingen undtagelse. Derfor kan du med fordel starte dagen med en rask gå- eller cykeltur, først og fremmest for at få frisk luft til hovedet, og ikke mindst for at få en følelse af at skulle ud ad døren og på arbejde. Har du ikke mulighed for eller tid til at komme ud af døren fra morgenstunden, kan du også med fordel holde en halv times pause midt på dagen, og alternativt kan en god gang udluftning også mindske trætheden, der nemt rammer, hvis du sidder i et varmt og indelukket rum hele dagen.

2. Stå op og gør dig klar

Hjemmekontorets ultimative fordel må for de fleste være at kunne sove længere om morgenen, fordi transporttid, tøjkriser og lignende ikke skal beregnes med, når vækkeuret skal sættes. Selvom det er lokkende at kunne sove en time længere, og at det kan føles lidt skørt at stå op for at gå i bad, sætte hår og lægge makeup, når dagen alligevel skal tilbringes på hjemmekontoret, kan det give ekstra energi at komme op af sengen og gøre sig klar, som skulle du ud ad døren og på arbejde.

3. Hold frokostpause

Selvom du ikke kan mødes med dine kollegaer i frokostpausen i kantinen, er det stadig vigtigt at holde en pause, når frokosten skal indtages. Det kan være en motivation at kunne se frem til en pause, og samtidig kan en kort afkobling fra arbejdet også give mere energi til at fortsætte. Hvis det føles lidt ensomt, kan du med fordel aftale at holde frokostpause med dine kollegaer over Zoom. Det er i hvert fald vigtigt at give dig selv lov til at holde pause i stedet for at sidde med frokosten hen over computeren. Hvis du har mulighed for det, kan det derfor også være en god idé at sætte sig i et andet rum, end der hvor du sidder og arbejder, fordi det på den måde et nemmere at lade arbejdet ligge.

4. Lav faste arbejdstider i det omfang, det er muligt

Det kan være svært at balancere tiden, når du sidder hjemme og arbejder, og det kan hurtigt blive en dårlig vane at arbejde lidt hist og her. Selvom der kan være andre faktorer som hjemmeskole, børnepasning og lignende, der også skal tages højde for i hverdagen derhjemme, kan du med fordel aftale med dig selv, at du møder ind og har fri på et bestemt tidspunkt. På den måde er du nødt til at nå arbejdet, inden arbejdsdagen er omme, og det kan være en god måde at undgå at blande arbejdstid og fritid. Aftenarbejde kan være uundgåeligt for nogle, men hvis du har mulighed for det, kan du med fordel også slukke computeren, når du har fri, ligesom hvis du tog hjem fra din arbejdsplads. Så skulle der gerne være mindre chance for, at du "bare lige" kommer til at arbejde lidt, selvom du egentlig har fri.

5. Hyg om dig selv

Det kan være de små ting, der gør en forskel, og derfor må du ikke undervurdere vigtigheden af en god kop kaffe, et tændt stearinlys, en fin buket blomster eller lignende, når du sidder derhjemme. Du kan med fordel forsøde hjemmekontoret ved at forkæle dig selv med en ekstra god kop kaffe eller måske købe den buket tulipaner, du går forbi, når du alligevel skal et smut ned i supermarkedet og handle ind til frokosten. Det kan man næsten kun blive gladere af.