Copenhagen Jazz Festival – interview med Nana Rashid

Jazzmusikeren Nana Rashid fortæller om sine fremtidsdrømme for jazzen og anbefaler, hvilke koncerter, du skal tage til under årets jazzfestival

7. juli 2015 af Cille Veje

Fra fredag 3. – søndag 12. juli er der Copengagen Jazz Festival for 36. gang i København. Festivalen er en stolt tradition, der fylder Københavns mange kultursteder, caféer og pladser med fine jazztoner.

Her hos Costume har vi sat fokus på festivalen og dens artister, og derfor har vi taget en snak med den karismatiske og udtryksfulde Nana Rashid, der spiller koncert på Bevars den kommende torsdag.

For de Costume-læsere, der ikke kender dig, hvem er du og hvilken musik spiller du? 
Jeg er jazzsanger, men der er ingen tvivl om, at musikken ikke ville være der uden Petter Rylénvv(klaver), Anders Fjeldsted (Kontrabas) og Rasmus Meyer (trommer).

Vi mødtes i efteråret, fordi vi skulle spille en koncert sammen, der opstod virkelig magi og jeg besluttede, at de her mennesker, ville jeg gerne arbejde videre med. Det særlige er, at der er frit kreativt legerum uden noget ‘jazzpoliti’. Vi har alle sammen været enige om, at al musik – jazz eller ej – handler om at fortælle historier. Men hvis man skulle kalde musikken noget, tror jeg, jeg hælder til soulet indie-jazz.

Jazzen blomstrer op hist og her, og er en genre, som flere og flere unge faktisk nyder at lytte til. Hvordan vil du beskrive den danske jazz-scene?
Den danske jazz-scene er spændende lige nu, fordi den på trods af sin lille størrelse kommer så godt rundt i genren. Det er virkelig mange spændende kunstnere og projekter. Og der er rigtig mange unge musikere, der tør tage jazz et andet sted hen og gøre op med tanker og forventningerne til, hvad jazz skal være. Jeg tror, den åbne tilgang til musik er afgørende for, at virkelig god musik bliver skabt.

Du skal spille en række shows sommeren over – både i København og Aarhus? Hvor spiller du, og hvad kan man forvente sig som publikum? 
Jeg har spillet udenfor en lille café, der hedder Lanterne Rouge de sidste par dage, og så har vi den koncert, jeg glæder mig allermest til i København: nemlig den på Café Bevars 9. juli klokken 17. 

I Aarhus spiller Petter Rylén og jeg duo koncert både 16. og 17. juli på Café Gemmestedet.

Alle vores koncerter er på små intime cafeer, så jeg håber på, at det bliver en virkelig nærværende oplevelse. Og så får publikum faktisk lov til at høre alt det nye materiale, der kommer på pladen. Jeg glæder mig rigtigt meget til at skulle spille. 

Hvad vil du anbefale Costumes lyttere at opleve under Copenhagen & Aarhus Jazz Festival?
Nu er festivalen jo godt igang i København, og Lizz Wright har lige spillet en hel fantastisk koncert i søndags – virkelig skønt. Jeg skal selv ind at høre Dianne Reeves, og det glæder jeg mig vildt meget til. Hun er en af de der sangere, man føler man har været ude at drikke kaffe med, når man har været til koncert med hende sammen med 400 andre publikummer – ret fantastisk.

Jeg synes, noget af den bedste danske instrumental-jazz, er Nikolai Hess' projekt, der hedder Spacelab-Hess/Hess/AC. Det var absolut en af mine bedste oplevelser sidste år, og de spiller midnatskoncert på PH-caféen hver aften hele ugen, så der er rig mulighed for at komme hen at høre dem.

Jeg tror, Tivolis koncert med Lady Gaga og Tony Bennet på onsdag bliver vild og et kæmpe show, så det vil jeg ikke gå glip af.

Hvis du skulle anbefale 3 unikke jazzalbums, som Costumes læsere skulle lytte til, hvilke ville det være?
Jeg kan godt lide at lytte til meget forskelligt men jeg elsker vokaljazz ,og her er tre gode bud, jeg lytter meget til:

Gregory Porter - Liquid Spirit

Cecile Mclorin Salvant - Womanchild

Esperanza Espalding

... Uuhh vil så gerne også sige Lizz Wright-Salt. Det er godt nok lidt mere soulet, hvis det går som nummer 4.

Du kommer med et nyt album til efteråret – kan du fortælle os lidt om tankerne bag dette?
Ja, det bliver så spændende. Jamen, mit største ønske for pladen er, at fortælle simple historier gennem simple jazzsange, som vi som lyttere kan relatere os til. For jeg spiller musik for at få lov at dele musik og historier. Derfor har vi valgt 8 jazzsange med stærke historiefortællinger, og musikerne har været involveret i arbejdet omkring musikproduktionen i alle dens faser.

Fordi så kan vi sammen fortælle historierne. Det har været en vanvittigt spændende proces, hvor jeg har lært mine musikere bedre at kende og musik at kende fra alle mulige nye inspirerende vinkler.

Hvad er dine fremtidsdrømme for Nana Rashid og jazzen?
Mine fremtidsdrømme er at komme ud at spille en masse koncerter og få lov at fortælle de her 8 historier til en masse forskellige mennesker. Og så glæder jeg mig til at komme i gang med at skrive sange til endnu en plade.

Følg Nana Rashid her.

Gør som 24.000 andre

Seneste

Måske er du interesseret i...