De største fejl, kvinder begår til jobsamtaler

Skal du til jobsamtale? Har du styr på cv, påklædning og de gode spørgsmål? Læs med, og undgå de typiske fejl, som kvinder laver til jobsamtaler

Andy til jobsamtale hos den skrappe Miranda Priestly i filmen The Devil Wears Prada
© The Devil Wears Prada

Jobsamtaler er nervepirrerende, og selvom vi forbereder os hjemmefra, kan vi, i kampens hede, komme til at dumme os.

Nogle gange er det bedre at vide, hvad vi IKKE skal gøre, når vi sidder i den varme stol. Derfor har vi allierets os med vores jobsamtale-ekspert, chefkonsulent ved Akademikernes A-kasse Karen Lundby Nordenbo, og samlet seks af de største jobsamtalefejl, som især kvinder har en tendens til at begå – og hvordan du undgår dem.

Fejl 1: Du kender ikke til virksomheden

Denne fejl begås af kvinder såvel som mænd. Det er generelt en stor fejl, hvis du ikke sætter dig ind i den virksomhed, hvor du har søgt arbejde. At kende til virksomheden viser, at du tager arbejdet seriøst, at du er detaljeorienteret og at du er effektiv.

Så gør dit forarbejde. Karen Lundby Nordenbo anbefaler, at du undersøger virksomhedens hjemmeside og sætter dig ind i dens værdigrundlag og dna. Det vigtigste er, at du fokuserer på, hvad du kan tilbyde, og hvorfor du ønsker at arbejde hos virksomheden.

Fejl 2: Du taler ikke med selvtillid og autoritet

Vi kvinder har en tendens til tale os selv ned og underminere os selv i jobsamtalesituationen. Det kan især være svært for en nyuddannet at virke autoritær og selvsikker, når det kommer til at sætte ord på kompetencer. Et godt råd er at fokusere på dine styrker frem for, hvad du ikke er god til.

Fejl 3: Dit cv lyver

Igen en fejl, der begås af begge køn. Selvom mantraet fake it till you make it ofte er nyttigt, er det en dårlig idé at lyve i dit cv. Cv’et er udgangspunktet for din samtale, og arbejdsgiveren spørger højst sandsynligt ind til alt, hvad der står i det. En løgn skader tilliden, og det er ikke et godt udgangspunkt for en jobsamtale.

Fejl 4: Dit tøj er upassende

Din påklædning skal matche virksomhedens stil. Hvis dit tøj anses som prangende eller uprofessionelt, kan det skade indtrykket af dig. Karen Lundby Nordenbos bedste tip til passende påklædning er at holde dig til neutralt tøj, så du holder fokus på, hvad du siger og ikke på, hvad du gør.

Fejl 5: Du undervurderer dig selv

Ifølge Karen Lundby Nordenbo har kvinder, modsat mænd, en tendens til at holde sig tilbage i jobsamtalesituationen. Vi skal være stolte over vores præstationer og modige nok til at sige, at vi kan varetage jobbet, og at vi fortjener det. Med selvsikker og direkte kommunikation kommer man længst, understreger Karen Lundby Nordenbo.

Fejl 6: Du glemmer at stille spørgsmål

Karen Lundby Nordenbo understreger, at de fleste jobsamtaler er positive dialoger. Derfor forventer arbejdsgiver også, at der stilles spørgsmål i virksomhedens retning. Det handler ikke kun om, hvorvidt du er den rette til jobbet, men også om, hvorvidt jobbet er det rette for dig. Sørg for at gå derfra med alle de informationer, du behøver, for at tage en informeret beslutning.