Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Foto: Dolce & Gabbana SS16

Derfor elsker alle selfies

Se mig! Den viser dig noget, du ikke selv kan se – selfien er meget mere end et billede af dig selv. Læs mere om det hypede fænomen her

Klik!

At tage telefonen op foran ansigtet og tage et billede af det er blevet helt normalt. Ja, en del af manges hverdag. I 2002 fik fænomenet et navn: selfie.

Selfies eksploderede fra 00’erne og fremefter – især takket være den omvendte kamerafunktion på smartphones. Selfies var en del af Dolce & Gabbanas show i efteråret, hvor modellerne fotograferede sig selv gående ned ad catwalken. Selfies bliver taget af vores politikere på Folketingets åbningsdag. Selfies er blevet en del af vores kameraruller, vores Instagram-profiler, vores liv.

Hvad mon Barack Obama vil signalere med en selfie taget i biblioteket?

Thelma og Louise (Susan Sarandon og Geena Davis) tager en pre-smartphones selfie

Vores usynlige ansigt

Det sjove ved vores ansigt er, at vi ikke selv kan se det. I virkeligheden må vi jo stole på, at kameraer og spejle taler sandt – for vi ved det ikke. Det er præcis derfor, at vi er så optagede af det, og vi har været det, lige siden spejlet blev opfundet i 1400-tallet.

Ved hjælp af selfies udforsker vi os selv. Vi udforsker det, andre ser hos os. Vi forsøger ved hjælp af spejle og billeder at danne en selvforståelse – et fuldstændigt fundamentalt behov hos mennesket. Hvem er jeg? Hvordan ser andre mig?

Det har mange kloge hoveder undersøgt, blandt andet den franske psykoanalytiker Jacques Lacan. Han opfandt spejlstadie-teorien, der handler om små børns fascination af deres eget spejlbillede. Monsieur Lacan argumenterede for, at det er her, egoet bliver formet, fordi barnet genkender sig selv. Der opbygges en identitet.

Når vi omvendt kigger på andres selfies, studerer vi et menneskes historie. En historie om identitet, om personlighed. For når vi tager et billede af vores ansigt og viser det til verden, viser vi samtidig, hvem vi gerne vil være. Sexede, sjove, kunstneriske. Selfiens karakter er sådan, vi gerne vil ses, for selfien handler om at blive set. At blive anerkendt, at vise vores individualitet. Det fortæller Bent Fausing, der er lektor ved Københavns Universitet og forsker i selfies.

“Anerkendelse er en meget vigtig bestanddel af vores liv, det er fundamentalt. Det begynder med det spæde barn over for forældrene, hvor barnet modtager og giver anerkendelse. Dette fortsætter hele livet igennem bare med andre aktører. Du lever ved at blive set og blive anerkendt. Det er meget væsentligt for at danne et socialt selv. Selfies er en måde at anerkende subjektet på, og det er det væsentligste ved selfien,” siger han.

Samtidig er ansigtet det første, vi opfatter ved andre mennesker, og det vækker empati hos dem, der kigger på det. Det kan oversættes til billedsprog: Et foto med et ansigt på får 38 procent flere likes end et ansigtsløst et af slagsen. Men det er en overfladisk anerkendelse, der følger med selfien. Anerkendelsen er på det ydre, visuelle plan.

“Det handler om, hvordan man tager sig ud – ikke hvilke tanker, etik og standarder, man har. Men det kommer nok til, i og med at det er en helt ny form, som først blev nævnt i 2002, og som vil blive mere facetteret og kommenteret,” spår Bent Fausing.

Lige et øjeblik. J.Lo tager en selfie under finalen i American Idol

En model tager en selfie backstage til Jill Stuarts efterår/sommer 2016-show i New York

En blond Jared Leto photobomber Gigi Hadid, Doutzen Kroes, Lily Donaldson og Carine Roitfelds selfie

Delt eller død

De sociale medier er livsvigtige for selfien.

“Selfien er ikke en selfie, før den er delt. Det er nødvendigt for selfiens liv, at den ikke bliver på kameraet, for så har den ingen værdi. Den skal deles, ses af andre og derved være en del af en social interaktion. Interaktionen er vigtig for det medmenneskelige projekt, som en selfie er en del af,” siger Bent Fausing.

Det er ikke sjældent, at vi tager et billede i de store situationer i livet, de helt specielle once in a lifetime-øjeblikke i stedet for bare at være til. Er det bedre at forevige øjeblikket ved alteret i kirken end bare at stå der? Når du møder en kendt og tager et billede med vedkommende, fik du så mere ud af det, end hvis I rent faktisk snakkede sammen? Det gode ved tendensen er, at det skaber en afslappet stemning.

“En amerikansk kollega kender en kendt komiker, og de to var rundt i L.A. Ingen spurgte efter autografer, kun selfies. Det handlede ikke om autografen, men om, at man var sammen med vedkommende. Man gør det til et insta-moment. Man rykker lidt ud af rammen for at nyde øjeblikket og gør det i stedet til et billede. Jeg synes, det er en god ting, for jeg har aldrig set så mange kendisser være så afslappede og få et helt andet kropsudtryk frem. Førhen var de stive træmænd og -kvinder.”

Det samme gælder i de private stunder, mener han, hvor stivheden og højtideligheden fjernes med selfies. Det er især fysikken, der opløser grænserne.

“Du har kun en armslængde som afstand, og derfor må man rykke tæt sammen og overskride alle intimgrænser. Denne nødvendige kropskontakt medfører nogle afslappede og meget muntre udtryk, som kan virke befriende ved bryllupper, barnedåb og så videre,” siger han.

De har det SÅ sjovt i Hollywood. Billedet, der i 2014 satte selfie-rekord: Bradley Cooper og Ellen DeGeneres sammen med Jared Leto, Jennifer Lawrence, Channing Tatum, Meryl Streep, Julia Roberts, Kevin Spacey, Brad Pitt, Lupita Nyong’o, Angelina Jolie og Peter Nyong’o Jr. under Oscar-uddelingen

Åh ja. En historisk selfie af Helle Thorning, Barack Obama og David Cameron under mindehøjtidligheden for Sydafrikas tidligere præsident Nelson Mandela

Kig nu, Kendall. Alexa Chung er klar til en selfie med Kendall Jenner

Forretninger fra hotelsengen

De kendte har for længst forstået, at det tilsyneladende ægte og autentiske i en selfie kan bruges til deres fordel. Selfies fra de forjættede backstageområder, de hemmelige ferier, de intime godnatbilleder fra hotelsengen.

Vi lever i en tid, hvor vi ikke rigtigt kan komme for tæt på. Det kan ikke blive for ærligt eller for autentisk. Men som du kender det med din egen selfie, så er det en meget specifik og kontrolleret form for ærlighed. Det er det rigtige lys, den rigtige hår- og huddag (eller i hvert fald det rigtige filter for at dække over det modsatte). Stjerner som Miley Cyrus, Lady Gaga og alle former for Kardashians giver indtrykket af at være meget gavmilde med sig selv og deres nærvær. Men i virkeligheden er det en nøje planlagt mediestrategi.

“Det er helt klart en iscenesættelse og en forretning. Man bruger Instagram til at være sin egen paparazzi, men man kan vise sider, som paparazzierne ikke kommer ind til. Man bestemmer selv, hvad man vil vise,” siger Bent Fausing.

De kendte bruger det til at opbygge en fanskare og få flere følgere, de kan omsætte deres produkter til. Vi drages af indblikket i en uopnåelig verden. Vi ved jo godt, at det er fremstillet på en bestemt måde. Men vi drages alligevel. Og sådan er det med selfies. Vi vil tæt på de andre, vi vil tæt på os selv.

FÅ DE SENESTE NYHEDER DIREKTE I DIN INDBAKKE – TILMELD DIG COSTUMES NYHEDSBREV HER

Mere om Kultur? Få Costumes nyhedsbrev