Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Dansk skønhed hårfarve © Anna stokland

Én dansk skønhedstendens er steget eksplosivt i corona-tiden

Er du som flertallet, er du garanteret hoppet med på denne skønhedsbølge, som begyndte, da Danmark lukkede ned.

I foråret blev danskernes skønhedsvaner sammen med deres hverdag vendt op og ned, da vi ikke længere kunne bevæge os frit omkring eller få de plejende behandlinger hos for eksempel kosmetologer og frisører. Den nye virkelighed tvang derfor mange til at tage sagen i egen hånd, og det afspejlede sig i vores skønhedsindkøb. Så meget endda at der er sket et markant skift i vores valg af skønhedsprodukter, efter at corona ramte Danmark. Det er især én trend, der dominerer – og der er stor sandsynlighed for, at du også selv er hoppet med på den.

Sådan ændrede corona vores skønhedsvaner

For at gøre os klogere på danskernes nye skønhedsvaner, har vi interviewet Alice Wassard, indkøbschef hos Matas. Ifølge hende er det især én tendens, der er meget tydelig: Salget af hårfarve og frisørsakse er steget markant, og er nu, på trods af at frisørerne igen holder åbent, ikke faldet igen. Mange danskere er altså blevet så glade for at gøre det selv, at de har fået mod på at fortsætte hjemmebehandlingerne, som også omfatter farve til bryn og vipper.

Danskernes fornyede mod på gør det selv-behandlingerne, omfatter ikke kun håret, men også vores hudpleje. Matas har nemlig også oplevet en stigning i efterspørgslen på ansigtsmasker og plejende serummer. Det skyldes formentligt, at vi under nedlukningen havde mere tid til at pleje vores hud.
Ligeledes valgte mange udelukkende at købe danske mærker, hvilket tyder på, at mange er blevet mere bevidste om at støtte danske virksomheder under nedlukningen.

Salget af makeup faldt markant

Hvor corona har fået salget af hår- og plejeprodukter til at stige, har Matas til gengæld oplevet et fald i salget af makeup. På den måde er den seneste tids effekt på vores skønhedsindkøb anderledes end i andre tider med økonomisk nedgang. Gennem historien har man ofte set, at når økonomien er dårlig, har mange ikke råd til stor luksus og forkæler derfor sig selv med et lille køb i form af for eksempel en dyr læbestift. Denne effekt kendes under navnet The Lipstick effect, Læbestifts-effekten. Udeblivelsen af Læbestifts-effekten skyldes højst sandsynligt, at danskerne i corona-tiden – ulig andre økonomiske nedgangsperioder – var isolerede derhjemme, og dermed dalede lysten til at gøre sig pæn for omverdenen.

Mere om Skønhed? Få Costumes nyhedsbrev