Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Træn hjemme i stuen, træningsøvelser og yoga © Wenn.com

Hjemmetræning: 5 effektive øvelser, du nemt kan lave derhjemme

Brug spisebordet, gulvet, apps og træningsprofiler på Instagram til at holde formen ved lige hjemme i stuen

Ude er ikke længere godt, men hjemme er helt sikkert bedst. De næste uger deler vi et dagligt tip, som bekæmper corona-kedsomheden og gør godt for krop, sjæl og humør.

Selvom du skal holde dig indendøre, behøver træningen ikke at gå i stå, da du med ganske få hjælpemidler kan træne derhjemme.

Vi har samlet fem gode bud på, hvordan du kan holde formen ved lige uden at forlade hjemmet.

Træning planken © Unsplash.com
1 / 5

Planken

... er en af de mest effektive øvelser for mavemusklerne, og samtidigt en god cirkeltræningsøvelse, da du træner store dele af kroppen uden brug af redskaber.

Lav planken mindst én gang om dagen, og gerne flere, når du alligevel rejser dig fra computeren for at strække benene.

Sådan laver du planken

Lig på gulvet, hvilende på albuer, underarme og tæer. Albuerne skal være adskilt i skulderbredde, hænderne må ikke røre hinanden og resten af kroppen skal være løftet over underlaget. Ryggen skal være lige, og baller og mave skal være spændt.

Allerede efter 30 sekunder kan planken være en udfordring. Fokusér på din vejrtrækning, og pres dig selv en smule. Holder du positionen rigtigt, bør du ikke kunne klare meget mere end et minut, hvilket er rigeligt til at træne mave, lår og ryg.

 7 Minute Workout Challenge træning. © 7 Minute Workout Challenge
2 / 5

Træning på 7 minutter

Har du svært ved at finde motivationen til at træne, vil tanken om, at det kun kræver syv minutter måske give lidt mere mod på projektet?

Med appen 7 Minute Workout Challenge tilbydes forskellige syv-minutters træningsprogrammerne, der kan laves hjemme i stuen.

Prøv at få presset to-tre træningssæt ind om dagen, så vil du med garanti kunne se og mærke en forskel på formen efter 14 dages stuetræning.

7 Minute Workout Challenge, 35 kr.

Yoga i stuen helloyoga. © HelloYoga
3 / 5

Få yogatræneren hjem i stuen

Yoga er en ideel sportsgren at dyrke hjemme i stuen.

Nogle dyrker yoga via videoer på Youtube, men vil du tage din træning et skridt videre, er appen HelloYoga svaret. Det er ikke en almindelig yoga-app, men en direkte og live forbindelse mellem dig og en yogatræner.

Appen er udviklet af det danske ægtepar Sarah og Adam Sheikh Hjorth, og med den får du fuld opmærksomhed fra din træner, som ser med fra skærmen.

Dyrk yoga i 25 minutter for 65 kroner med HelloYoga.

konditræning derhjemme med træning og øvelser. © Unsplash.com
4 / 5

Kondi og styrke

Finder du det mere overskueligt at træne uden digitale hjælpemidler, kan du også følge dette program, som kun kræver et kvarter om dagen. Variér træningen fra dag til dag, så du skifter mellem at fokusere på styrke og puls.

Styrketræning på lige dage

Start med at varme op i fem minutter ved for eksempel at hoppe på stedet eller lave sprællemænd, og gå så i gang med følgende øvelser de næste ti minutter.

Armstrækkere, squats, kropshævninger (læg dig under et bord, og hiv dig op til bordpladen), lunges og mavebøjninger.

Hver øvelse laves i 45 sekunder, hvorefter du hviler i 15 sekunder og skifter til den næste.

Konditræning på ulige dage

Start med at varme kroppen op i fem minutters tid ved for eksempel at løbe på stedet i et roligt tempo.

Træn nu kondien intensivt i ti minutter ved at gøre følgende: Løb på stedet med høje knæløftninger, sjipning eller englehop/burpees.Hold ti sekunders pause mellem hvert sprint. Efter otte sprint, hviler du et minut, inden du igen snupper otte sprint.

Mavebøjninger og træning i stuen. © Instagram / @planctrain.dk
5 / 5

9 øvelser til stuen

Flere træningsprofiler på Instagram laver lockout sessions skræddersyet til karantæne-tiden.

En af dem er den personlige træner Carina Hansen, der på sin profil @planctrainin.dk blandt andet har delt et opslag med videoer og en plan til træning hjemme i stuen.

Planen består af ni øvelser, som alle bliver vist i videoerne i hendes opslag, så du let og overskueligt kan træne med.

Mere om Træning? Få Costumes nyhedsbrev