Få fornemmelsen af luksus og forkælelse - hjemme hos dig selv.
Få fornemmelsen af luksus og forkælelse - hjemme hos dig selv. © Scanpix

10 tips til dit hjemmespa

Få de ypperste eksperttips til dit hjemmespa fra den danske spadronning Laura Bonné fra Amazing Space

24. oktober 2011 af Lea Østergaard Andersen

Bodyscrub


Laura Bonné, som ejer skønhedsuniverset Amazing Space, giver dig sine 10 bedste tips til dit hjemmespa: 


Laura Bonné

1. “Det er en god idé at skrubbe kroppen fri for døde hudceller, før du hopper i badet. Lav en bodyscrub af en håndfuld havsalt, saften af en halv citron og to spiseskefulde olivenolie, og masser den ind i din fugtige hud. Skyl af med lunkent vand,” siger Laura Bonné, der er kvinden bag det københavnske luksusspa Amazing Space, hudplejeserien af samme navn og den nye beautybog Skønhedsritualer - Indre sundhed, ydre skønhed.

2. “Lav en blid ansigtsscrub af havregryn og rosenvand, og masser den ind i din fugtige hud. Masser cirka et minut, og skyl af med lunkent vand. Det er bedst til afrensning, men afslut gerne med et stænk koldt vand, som lukker porerne. Brug den hver uge for at holde din hud blød og din teint klar.”

3. “Prøv en ansigtsmaske af en most banan og fire spiseskefulde honning. Den både fugter og nærer udtørret vinterhud. Lad den sidde i fem til 10 minutter, og skyl af med lunkent vand.”


4. “Et japansk skønhedsritual, som går ud på at rense med olie og vand giver en harmonisk hud. Masser olie, for eksempel kokosolie, ind i huden for at opløse snavs og smuds. Fjern olien med vatrondeller opblødt i varmt vand. Og stænk efterfølgende med koldt vand, som får porerne til at trække sig sammen.”

Varmt bad


Foto: Scanpix

5. “Forkæl dig selv med varme og afspændende bade i den kolde tid. Det skaber fysisk velvære og afspænder både krop og sind. Prøv et bad bestående af aromaterapi og friske rosenblade. Anvend omkring 20 dråber aromaterapeutisk olie, og drys med rigelige mængder friske rosenblade. I et spakar med bobler skal du altid huske at fjerne blade, før du sætter boblerne i gang,” siger Laura Bonné.

6. “Et urtebad virker rensende og lindrer muskelømhed. Og samtidig holder det forkølelsen for døren. Prøv et rensende bad med havsalt, citron og krydderurter. Opløs to til tre håndfulde havsalt i lidt vand med saften fra en citron, og tilsæt frisk eller tørret rosmarin, timian eller salvie. Vent fem til syv minutter, før du hopper i.”

7. “Grøn te er en af de rigeste kilder til antioxidanter, som virker regenererende og styrkende på kroppens celler og anti-age-plejende både indefra og udefra. Put en til to håndfulde grønne teblade i badet, og lad dem trække i fem til syv minutter, før du lægger dig til rette. Nyd også en kop grøn te efter badet.”

8. “En smoothie på kanten af badet eller efter er en dejlig luksus. Fyld kroppens depoter med energi og jern ved at mikse en banan og en håndfuld jordbær med friskpresset appelsinjuice og isterninger i en blender.”

Aromatisk olie


Foto: Scanpix

9. “Romantisk aromaterapi på dit badeværelse får du nemt med aromatisk olie fra den japanske orkidé ylang ylang. Brænd olien af i en oliebrænder, eller dryp et par dråber ned i et brændende stearinlys. Varmen øger udslip af det æteriske ekstrakt, der påvirker nervesystemet i positiv retning,” siger Laura Bonné.

10. “Kom de tørre albuer til livs ved at gnide din hud med citronskaller. De indeholder naturlig citrussyre.”

PS. “Har du ikke et badekar, kan du måske låne dig til et hos en veninde eller dine forældre. Eller leje dig ind på et lækkert hotel med badekar på værelset.”

...Og flere tips fra Laura Bonné til slow living:

“Sansestimuler dig selv og dine omgivelser for at komme ned i gear. En nem og god måde er med stearinlys med aromaterapeutiske olier. Placer dem i dit hjem og på dit job. Gardenia virker afspændende, hvid te øger koncentrationsevnen, mint tilfører energi og ylang ylang skaber romantik.”

“Bring musik ind i din hverdag. Er du lidt for travl, kan du med fordel lytte til meditations- eller chill out-musik. Er humøret dårligt, vil dit favoritnummer få en glad følelse frem i kroppen.”

“Ifør dig komfortabelt tøj, når du er hjemme.”

“Prioriter en god seng og skønne dyner og hovedpuder. Det øger kvaliteten af din søvn. Og anbring en lavendelplante i soveværelset eller lidt lavendelolie på puden, før du sover. Lavendel virker stærkt afspændende, nærmest søvndyssende.”

“Massage, yoga og meditation er gode redskaber til at afbalancere krop og sind. Du får ro, energi og slipper spændinger og myoser.”

I det nye beauty-magasin Costume Skønhed, der udkommer torsdag 27. oktober, tager Laura Bonné dig med verden rundt på spa - til hendes bedste budgetspa, til hendes mustvisit negleklinik... 

Gør som 24.000 andre

Seneste

Måske er du interesseret i...