
Chanel N°5 fejrer 100 år med ny kampagne
Den ikoniske parfume fylder 100 år i 2021. Det fejrer Chanel med en ny kampagne, der viser Marion Cotillard i en genfortolkning af Gabrielle Chanels blondekjole fra 1937.
Af — 04. november 2020Næste år fylder en prominent og meget velduftende dame 100 år: Chanels ikoniske parfume N°5. I dag har alle store modehuse en eller flere dufte i eget navn, men tilbage i 1921 var det stadig et fåtal. Da Gabrielle ‘Coco’ Chanel første gang ville skabe sin egen duft, var det også kun med få af sine mest loyale kunder i tankerne.
Hendes ønske var, at parfumen skulle dufte rent og lettere end de tunge dufte, der dengang dominerede parfumeudvalget. Netop derfor valgte hun duft af aldehyder, en kemisk fremstillet ingrediens, der indgik i de duftprøver, som parfumøren Ernest Beaux præsenterede for mademoiselle Chanel, markeret med tallene en, to, tre, fire og, du gættede det, fem. Chanel valgte nummer fem. Det var den rene duft, som aldehyderne gav, der tiltrak mademoiselle Chanel – og siden resten af verdens kvinder.