Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

HyperFocal: 0 © CHANEL

Chanel N°5 fejrer 100 år med ny kampagne

Den ikoniske parfume fylder 100 år i 2021. Det fejrer Chanel med en ny kampagne, der viser Marion Cotillard i en genfortolkning af Gabrielle Chanels blondekjole fra 1937.

Næste år fylder en prominent og meget velduftende dame 100 år: Chanels ikoniske parfume N°5. I dag har alle store modehuse en eller flere dufte i eget navn, men tilbage i 1921 var det stadig et fåtal. Da Gabrielle ‘Coco’ Chanel første gang ville skabe sin egen duft, var det også kun med få af sine mest loyale kunder i tankerne.

Hendes ønske var, at parfumen skulle dufte rent og lettere end de tunge dufte, der dengang dominerede parfumeudvalget. Netop derfor valgte hun duft af aldehyder, en kemisk fremstillet ingrediens, der indgik i de duftprøver, som parfumøren Ernest Beaux præsenterede for mademoiselle Chanel, markeret med tallene en, to, tre, fire og, du gættede det, fem. Chanel valgte nummer fem. Det var den rene duft, som aldehyderne gav, der tiltrak mademoiselle Chanel – og siden resten af verdens kvinder.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA © CHANEL

Marion Cotillard i kjolen, det har taget mere end 900 timer at lave.

I dag er både flakon og duft verdenskendt, og parfumen hyldes nu med hjælp fra et andet kendt ansigt, den franske skuespillerinde Marion Cotillard. Hun er ny kampagnemodel for N°5 i den eventyrlige kampagne To the moon and back.

Kampagnen består både af billeder og en video, hvor Cotillard bærer en kjole, hvis guldfarvede blonder og broderier har krævet ikke mindre end 16 syersker, og som i alt har taget over 900 timer at lave. Kjolen er en genfortolkning af en kjole, Gabrielle Chanel selv bar tilbage i 1937, og som i 1996 blev genfortolket af Karl Lagerfeld i Chanels haute couture-kollektion og nu igen i 2020 af kreativ direktør Virginie Viard.

Mere om Parfume? Få Costumes nyhedsbrev