Ikoniske dufte

En kontroversiel kampagne, en kærlighedshistorie eller en unik flakon. Her er 10 af de mest legendariske parfumer

© costume.dk
1 / 10

1921: No 5 fra Chanel

Ingen over. Ingen ved siden af. Chanel no. 5 kan ikke alene pryde sig af, at have delt seng med Marilyn Monroe - den er også en af de bedst sælgende nogensinde, og der ryger en over disken ca. hver 55. sekund.

© Steven Meisel/Yves Saint Laurent
2 / 10

1977: Opium fra Yves Saint Laurent

Opium-duften var kontroversiel helt fra første færd. Associationerne til rusmidlet af samme navn førte til beskyldninger om, at Yves Saint Laurent skulle have et stofmisbrug.

Han lod sig dog tilsyneladende ikke påvirke synderligt af kritikken. To årtier senere valgte han nemlig at relancere parfumen med endnu en kontroversiel kampagne. Denne gang med en nøgen, rødhåret Sophie Dahl iført intet andet end guldstiletter.

3 / 10

1985: Anaïs Anaïs fra Cacharel

Anaïs Anaïs blev lanceret i 1985, men den var især populær i 1990'erne, hvor den var på top tre over de bedst sælgende dufte. De fleste, der var unge i det årti, husker nok den karakteristiske, lidt søde blomsterduft, som havde en fast plads på teenageres badeværelseshylder verden over.

4 / 10

1985: Poison fra Dior

Både flakonen, navnet og duften emmer af forfør. Den sensuelle Dior-duft er siden kommet i et væld af varianter. Blandt andet Hypnotic Poison, Tendre Poison, Pure Poison og Midnight Poison. Alle i den tungere ende af duftskalaen.

5 / 10

1992: Angel fra Thierry Mugler

1990'erne var et produktivt årti, hvad angår duftlanceringer og relanceringer af ældre dufte. Det betød mange kreative indpakninger, som blandt andet talte Thierry Muglers stjerneformede debutduft. Duften er lettere sødlig med noter af melon, kokosnød, mandarin og jasmin.

6 / 10

1993: Classique fra Jean Paul Gaultier

Den mest legendariske flakon fra 1990'erne stod designeren Jean Paul Gaultier for. Duften Classique var hans første duft, og flakonen er et af de bedste eksempler på flakoner, der er noget lidt ud over det sædvanlige. En duft, man får lyst til at eje uanset, om man er til den orientalsk inspirerede blomsterduft eller ej.

7 / 10

1994: CK One fra Calvin Klein

Kate Moss og Mark Wahlberg var et af 1990'ernes mest ikoniske kampagnepar. Ud over unisexparfumen lancerede CK One også unisexjeans og unisexundertøj under et motto om, at man kun behøvede én af hver ting. Kampagnen var i øvrigt for alvor med til at sætte gang i Kate Moss' modelkarriere - hvis nogen skulle være i tvivl.

8 / 10

1999: Rush fra Gucci

Det er svært at sige, hvad der er bedst - duften eller den postkasserøde, firkantede flakon. Begge dele har i hvert fald gjort Gucci Rush så berømt, at man sjældent er i tvivl, hvis en person iført denne duft kommer ind i rummet.

9 / 10

2003: For Her fra Narciso Rodriguez

En af de nyere parfumer, der har en god chance for en dag at kunne kalde sig ikonisk, er Narciso Rodriquez' For her. Ikke mindst på grund af historien bag parfumen. 'For her' refererer nemlig til designerens nære venskab til det amerikanske stilikon Carolyn Bessette-Kennedy, der døde i et flystyrt i 1999 med sin mand John F. Kennydy Jr. Duften er inspireret af den egyptiske muskolie, som stilikonet altid bar.

2008: Jasmin Noir fra Bvlgari
10 / 10

2008: Jasmin Noir fra Bvlgari

Jasmin, lakrids og gardenia i unik forening i smuk indpakning. Bvlgari-duften Jasmin Noir kommer højst sandsynligt til at gå over i dufthistorien som en af 00'ernes med mindeværdige dufte.

Mere om Parfume? Få Costumes nyhedsbrev