
Kim Kardashian vender op og ned på parfume-verdenen
Realitystjernen er klar med et banebrydende tiltag, der meget vel kunne være inspireret af hendes mand, Kanye West
AfTidligere på ugen kunne vi berette, at Kim Kardashian var en del af holdet bag en banebrydende app, der har til hensigt at ændre måden, vi shopper på.
Nu løfter realitystjernen sløret for endnu et tiltag: de første parfumer under sit skønhedsmærke KKW Beauty, som potentielt vil vende parfumeverdenen på hovedet. Duftlanceringen i sig selv var forventelig, men måden, parfumerne lanceres på, trækker på markedsføringsmodeller fra modens verden.
Kim Kardashians parfumer er limited edition, og når de er udsolgt, kommer der ikke flere. Realitystjernen har ingen planer om at skabe flere af parfumerne, selvom efterspørgslen er stor. I stedet vil hun lancere tre nye parfumer til februar med helt nye dufte og i nye flakoner.
Konceptet er helt nyt i skønhedsverdenen, og i særdeleshed hvad angår parfumer; Når en duft lanceres, forbliver den på markedet, og ofte i så mange år, at parfumen ender med at blive en signatur for mærket. Tænk bare på Chanel no 5, Chloé eller Marc Jacobs Daisy.
Hype-opskrift fra modeverdenen
Kim Kardashians tilgang til parfumer minder derimod meget om den hype-model, som blandt andet er karakteristisk for hendes mand, Kanye Wests, Yeezy-kollektioner, skatermærket Supreme og high-end brandet Vetements. Alle tre mærker sætter jævnligt nye varer til salg, men altid tilpas få til, at der meldes udsolgt inden for kort tid. Når noget er svært at få fingrene i, vil det i mange tilfælde blive hypet, og hype er en af de stærkeste salgsmekanismer i tidens modebillede.
“Det er første gang, at en duft sælges ud fra den model, jeg bruger. Det er kun ved brug af onlinesalg og ved at gøre det hele digitalt,” udtaler Kim Kardashian om lanceringen.